Restaurang tips

Det finns jätte mycket bra med att bo i stockholm, och ett av dem är alla fina restauranger som finns tillgängliga. Något annat som är bra är att jag har många vänner som alltid har något ärende till Stockholm och då vill dom träffa mig ofta på någon resturang.

Den här veckan kommer Millan och vi går på Griffins om ligger på Klarabergsviadukten, vi vet inget om den restaurangen men M har hörde några på tåget som satt och pratade om att det stället skulle vara bra, så efter att hon fått shoppat loss på stan några timmar går vi dit hungriga och utmattade. Vi har tur som får ett bord utan att boka inser vi för stället är full proppat även en tisdag kväll. Menyn är fantastisk och vii äter grillad kalv entrecote och dricker vin portionerna är stora så vi är propp mätta när vi går däriffrån. 

 

Jaha torsdag kväll är det dax igen då träffar jag en av mina systrar vi tar en lång promedad efter jobbet och till slut så hamnar vi i Gamla Stan dä ligger många historiska pärlor och en av dem är Restaurang De Svarta Fåren de har funnits på Stortorget sedan 1950. Innan man började servera svensk husmanskost i matsalen gjordes det stora upptäckter i den dåvarande Apoteket. Här upptäckte Carl Wilhelm Scheele syret.

De gångna åren har satt sina spår på den medeltida 1200-tals byggnaden, slitna röda tegelväggar, knakande golv och hängande tavlor vittnar om det. En svårslagen atmosfär och romantisk miljö. Här smäller vi i oss Kalv ribbs med potatismos som är permensangratinerad och en härlig sås gjord på konjak, vin till det förståss.

På fredag dyker Urban och Ulrika upp men som tur är så hinner vi bara ta ett glas vin tillsammans och surra lite innan deas flyg går hem till Sundsvall och det gör vi på Nordic light vid centralsationen. Jag har nog fått i mig hela veckans ranson av både vin och mat så till helgen får jag nog banta.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0